fredag 6 februari 2009

Persedlar - att återskapa historiska föremål

av Jonas Nilsson

Jacka Västerbottens regemente m 1806

När jag sydde min första uniform dokumenterade jag tyvärr inte framställningen. Kanske var detta lika bra, efter
som jag givetvis stötte på ett antal problem under vägens gång. När jag i julas skulle sy upp en Västerbottens-jacka passade jag dock på att dokumentera arbetet och här följer en bildserie över hur det hela förlöpte - snabbt och smidigt!

(fodret i denna jacka gjordes av linnetyg)
















(ytterskalet och fodret ihopsydda)






















(alla delar till ytterskalet)






















(alla delar klara och rättvända)






















(knappar och ärmar fastsydda - färdig!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Föreningen Interaktiv Historia arbetar för närvarande med märkesåret 1809 på högvarv vilket du kan följa hör på bloggen!

Bloggintresserade